Konferencja "Event management 3 - turystyka eventowa" 15 maja 2014r.

15 maja 2014 r. na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ odbyła się trzecia już edycja konferencji Event Managment. Tym razem tematem naszych rozważań była turystyka eventowa. W Polsce z roku na rok rośnie liczba organizowanych eventów kulturalnych, a coraz częściej przyczyną odwiedzenia danego miejsca staje się dla nas chęć uczestnictwa w jakimś konkretnym wydarzeniu. Stąd rozwój zjawiska, które nazwano turystyką eventową. W bloku trzech wykładów postanowiliśmy więc przyswoić słuchaczom to pojęcie. Organizatorem całego przedsięwzięcia była reprezentantka koła naukowego Meritum – Karolina Kłys, która to rozpoczęła konferencję, witając obecnych na niej prelegentów i słuchaczy, ok. godziny 9:40.
 
 
Pierwszym prelegentem na Event Managment 3 był pan Robert Piaskowski, zastępca dyrektora ds. programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego. Opowiedział on nam kilka słów o początkach KBF, który to powstał w 1997 r., a jego głównym celem było powstrzymanie kryzysu w branży turystycznej oraz połączenie wszystkich wydarzeń organizowanych na terenie Krakowa jedną, wspólną ideą. Pierwsza nazwa, jaką nosił KBF, to Kraków 2000, po czym w 2005 r. zmieniono nazwę na Krakowskie Biuro Festiwalowe, ze względu na ukierunkowanie działalności na politykę festiwalową. Następnie Robert Piaskowski w skrócie opowiedział nam o wszystkich organizowanych przez KBF wydarzeniach, w tym cyklicznych i specjalnych. Do najsłynniejszych z nich należą: Misteria Paschalia (celem wydarzenia jest sprzedawanie Wielkanocy jako produktu turystycznego), OFF PLUS CAMERA, Grolsh ArtBoom (cel: odświeżanie parku kulturowego Krakowa), Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Conrad Festiwal, Boska Komedia itd. Jeśli chodzi o wydarzenia cykliczne to są to: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Operarara, jarmark świętojański, Wianki, koncert kolęd, Sylwester na krakowskim rynku. Wydarzenia specjalne to natomiast Kraków Film Commission, Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie, wydarzenia związane z Kraków Congress Centre i Kraków Arena. Po przedstawieniu tych eventów, organizowanych przez KBF, Robert Piaskowski krótko podsumował jego działalność. KBF co roku aktywnie pomaga w organizowaniu 170 różnego rodzaju festiwali, z czego 12 organizuje w całości samodzielnie. Każde z takich wydarzeń planowane jest z 2 letnim wyprzedzeniem, natomiast roczny budżet na takie imprezy to ok. 20 mln zł. Po zakończeniu wykładu przez naszego gościa, wszyscy słuchacze i prelegenci udali się na przerwę kawową, która trwała do godziny 11:30.
 
 
Kolejnym prelegentem na naszej konferencji była Róża Różańska, na co dzień związana z instytutem muzykologii UJ. Prowadziła ona wykład pt. „Koncert w muzeum – oczywistość, czy najlepsza droga do wypromowania małych muzeów instrumentów muzycznych. Rozważania na przykładzie londyńskiego Handel House Museum.". Róża Różańska pokrótce przybliżyła nam sylwetkę Georga Friedricha Händla, wybitnego angielskiego kompozytora, który skomponował m.in. anthem koronacyjny, który grany jest na uroczystościach koronacyjnych w Wielkiej Brytanii do dziś. W Londynie powstało więc niewielkie muzeum upamiętniające tego wspaniałego artystę, o którym to właśnie opowiedziała nam kilka słów Róża Różańska. Muzeum należy do tzw. Ligi Małych Domów Historycznych i powstało z inicjatywy muzykologa Stanleya Sadiego. W muzeum odbywa się codziennie wiele ciekawych eventów, takich jak koncerty czy wykłady. Fenomenem tego miejsca jest to, że mimo iż posiada wiele słabych stron, do których należą: słabe wyposażenie, mało eksponatów należących do samego Händla, zbyt duża kameralność wydarzeń (25-40 miejsc), tematyka wydarzeń: muzyka dawna na instrumentach historycznych, co nie odpowiada każdemu słuchaczowi, czy też słaba promocja wydarzeń (jedynie przez instytucje partnerskie), muzeum ściąga w swoje progi każdego dnia wielu turystów. Związane jest to być może z mocnymi stronami miejsca, których również nie brakuje, a należą do nich: duża częstotliwość wydarzeń (praktycznie codziennie w muzeum odbywa się koncert lub jakieś inne wydarzenie), elitarność miejsca, prorodzinne podejście, profesjonalna strona www, program lojalnościowy (darczyńcy otrzymują bilety na wydarzenia w zamian za dotacje) oraz stroje z epoki czy autorskie filmy.
 
Ostatnia już prelegentka na naszej konferencji przedstawiła nam wykład pt. „Twórz, organizuj, współpracuj! Przegląd technologii usprawniających pracę". Przedstawicielka firmy Microsoft i uczestniczka programu Windows Student Trainer (ogólnoświatowego programu skierowanego do wszystkich) opowiedziała nam o usprawnieniach, jakie posiada Windows 8, które pomóc nam mogą np. w organizowaniu jakiegoś wydarzenia czy też pracy grupowej. Pierwszym takim usprawnieniem jest wielozadaniowy, bezpłatny program Trello, który w znacznym stopniu usprawnia naszą pracę poprzez dodawanie różnych zakładek i dzielenie się nimi ze swoimi współpracownikami. Podobnie działają również interaktywne tablice Windows 8. Do innych usprawnień, które zostały nam przedstawione, należą: konto Microsoft, Office WebApp czy OneDrive. Wszystkie te programy w znacznym stopniu ułatwiają komunikację między członkami grupy i usprawniają ich pracę.
 
 
Konferencja zakończyła się ok. godz. 13, ponieważ jeden z prelegentów niestety nie mógł być w ten dzień z nami. Prelegenci spotkali się z żywym zainteresowaniem słuchaczy, którzy chętnie zadawali pytania po każdym wykładzie. Koordynatorem projektu była Karolina Kłys.
 
 
Konferencja została dofinansowana ze środków Rady Kół Naukowych