Sprawozdanie z konferencji "Pomysły źródłem przemysłów kreatywnych"

20 marca 2014 r. na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ odbyła się konferencja o nazwie „Pomysły źródłem przemysłów kreatywnych. Reklama i design.", która to powstała z inicjatywy Anastazji Naumenko i Moniki Dębowskiej - członkiń koła naukowego Meritum. Konferencja dotyczyła przemysłu kreatywnego, który jest pojęciem względnie nowym,użytym po raz pierwszy dopiero w latach 90. ubiegłego wieku. Przemysł kreatywny łączy ze sobą sztukę i kulturę oraz ekonomię i finanse, jednak my postanowiliśmy zawęzić nasz obszar zainteresowań tylko do reklamy i designu. Celem konferencji było poszerzenie wiedzy na temat przemysłu kreatywnego podczas dwóch wykładów wprowadzających oraz wypracowania pewnych umiejętności podczas bloku specjalnych warsztatów, podzielonych na trzy części, które przygotowane zostały we współpracy ze specjalistami z danych dziedzin. 
 
 
Konferencja rozpoczęła się o godz. 12.10  podziękowaniem wszystkim osobom, które przyczyniły się do jej powstania oraz wykładem prof. dr. hab. Doroty Ilczuk o początkach sektora kreatywnego. Pani profesor swój wykład zaczęła od przedstawienia krótko genezy przemysłu kreatywnego na świecie oraz w Polsce. Mimo że pojęcie to miało swoje początki już w latach 40., kiedy to wspomina się o tzw. przemyśle kultury, to pierwszy raz o przemyśle kreatywnym możemy mówić dopiero w latach 90. XX w., a właściwie w 1997r. kiedy to w Wielkiej Brytanii powołano Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych (Creative Industries Taskforce). Następnie Pani profesor dokonała podziału sektora kreatywnego, który w uproszczonej wersji wygląda następująco  i składa się z : głównych dziedzin sztuki, przemysłu kultury, przemysłu kreatywnego oraz przemysłów pokrewnych. Na koniec wykładu nasza prelegentka zaprezentowała dane dotyczące zysku sektora kreatywnego, który to w 2003 r. osiągnął wartość ok. 654 mld. Euro. 
 
 
Kolejny wykład, a zarazem ostatni, poprowadził pan Andrzej Kopeć a nosił on nazwę: „Jak rodzą się kreatywne pomysły? Przedstawienie techniki tworzenia map myśli i szybkiej nauki". Nasz prelegent przekazał nam kilka istotnych wskazówek dotyczących tworzenia map myśli oraz graficznego przedstawiania informacji na nich. Obrazki bowiem bardziej oddziałują na naszą wyobraźnie, więc kiedy uczymy się rysując , nasza nauka jest bardziej efektywna. Podczas wykładu  dowiedzieliśmy się również trochę o metodzie ASA, czyli Akceptuj, Sprawdzaj, Adaptuj oraz co robić, aby nasza nauka języków obcych przynosiła większe efekty. Wystarczy, że wprowadzimy do codziennego użytku techniki obrazowego zapamiętywania np. słówek lub wyrażeń, a żaden język nie będzie miał przed nami tajemnic. Przeprowadziliśmy nawet ćwiczenie, którego celem było obrazowe zapamiętanie angielskiego słowa : „conflagration". Po wykładzie Pan Piotr Wasilewski opowiedział nam krótko o pozycjach książkowych, które ściśle wiążą się z przemysłem kreatywnym. Następnie rozpoczęła się półgodzinna przerwa obiadowa.
 
 
Po przerwie rozpoczął się pierwszy blok warsztatów. Równocześnie odbywały się w nim  trzy zajęcia warsztatowe. Pierwsze z nich nosiły nazwę"Techniki kreatywnego myślenia i wyjścia poza schemat" i prowadzone były przez znanego już nam pana Andrzeja Kopcia. W całości składały się one z ćwiczeń kreatywności m.in. łączenia punktów w odpowiedni sposób, dorysowywania elementów do kół, tak aby powstał obrazek, zagadek lateralnych, łączenia dwóch, całkowicie różnych słów w jedno, burzy mózgów itd. Na koniec dowiedzieliśmy się również, co robić, aby nasze czytanie było szybsze i sprawniejsze. Kolejne warsztaty przeprowadziła Pani Renata Loj, właścicielka Galerii pod Chmurką. Warsztaty nosiły nazwę „Wszystko zaczyna się od pomysłu: założenie i prowadzenie firmy w sektorze kreatywnym" i odbyły się właśnie „pod chmurką", bo przed Kampusem UJ. Pani Renata opowiedziała nam swoją niezwykłą historię o tym, jak pokonała przeciwności losu i założyła swoją galerię, w której prezentuje swoje własne prace. Inspiracją dla naszej prelegentki w tworzeniu jej dzieł są zazwyczaj zwykłe, codzienne sytuacje oraz „twórczość" jej dzieci. Pani Renata pokazała nam również kilka swoich prac i zapewniła, że pomysł na biznes czeka, trzeba mieć tylko oczy szeroko otwarte i podjąc ryzyko. Ostatnie warsztaty w pierwszym bloku przeprowadził pan Zdzisław Majerczyk, które nosiły nazwę "Nowatorskie podejście do zapomnianych technik designu" . Pan Zdzisław pokazał nam, jak za pomocą zwykłego wałka malarskiego i odrobiny silikonu wyczarować przepiękne wzory na papierze. Nasz prelegent opowiedział nam bowiem o technice odciskania wzorów w glinie, które następnie zalewa się płynnym silikonem. Kiedy silikon zaschnie, nawija się go na wałek z gąbką, moczy w farbie akrylowej i tworzy naprawdę niezwykłe wzory. 
 
 
Drugi blok warsztatów rozpoczynał pan Maciej Chart-Olasiński, założyciel i koordynator Wytwórni oraz trener praw człowieka Amnesty International, swoimi warsztatami pt. „Budowanie społeczności w przemyśle kreatywnym". Pan Maciej opowiedział nam historię powstania Wytwórni, miejsca założonego przez kilkoro przyjaciół, którego ideą jest stworzenie warunków do pracy polegającej na projektowaniu, prototypowaniu i małej produkcji. Ale i nie tylko - ma być to miejsce warsztatów, spotkań, wymiany doświadczeń i pomysłów. Nasz prelegent powiedział nam o trudnych początkach Wytwórni oraz o tym jak determinacja jej członków , sprawiła, że miejsce to powstało i ma się naprawdę dobrze. Na koniec warsztatów pan Maciek podzielił nas na grupy i zlecił nam ćwiczenie, które polegało na wybudowaniu jak najwyższej wieży, mając do dyspozycji jedynie sznurek, makaron, taśmę klejącą oraz piankę marshmallow. Zadanie okazało się trudne i tylko niektórym grupom udało się zbudować wieżę, która była  stabilna. W drugim bloku powtórnie odbywały się również warsztaty pana Andrzeja Kopcia, pod tym samy tytułem, jaki nosiły w bloku pierwszym. 
 
 
W ostatnim już, trzecim bloku, odbywały się dwa warsztaty. Pierwsze z nich przeprowadziła pani Agnieszka Unzeitig i nosiły one nazwę „Co musimy zrobić, żeby stworzyć skuteczną kampanię reklamową". Pani Agnieszka najpierw opowiedział nam na co należy szczególnie zwrócić uwagę przy tworzeniu udanej kampanii reklamowej. Do najważniejszych elementów należą bowiem:  określenie typu kampanii i jej celu, obserwacja składająca się m.in. z analizy SWOT; zastanowienie się kto będzie grupą docelową naszej kampanii, jaka będzie idea komunikacyjna, kanały komunikacji oraz jakimi zasobami dysponujemy; ustalenie harmonogramu działań oraz monitoring mediów. Po części teoretycznej, Pani Agnieszka zleciła nam, abyśmy w kilkuosobowych grupach stworzyli kampanię reklamową dla wymyślonej marki Sportivo, zajmującej się produkcją ubrań i obuwia sportowego. Ostatnie warsztaty przeprowadziła pani Katarzyna Wojciechowska-Czop, właścicielka pracowni Mniej-Więcej, które nosiły nazwę „ Od pomysłu marzeń do własnego biznesu" . Pani Katarzyna opowiedziała nam historie założenia własnego biznesu oraz kilka słów o tym, jaką satysfakcję czerpie z projektowania pod własną marką. 
 
 
Konferencja zakończyła się ok. godz. 17 i wzięło w niej udział wielu uczestników. Zarówno wykłady jak i bloki warsztatowe cieszyły się dużym zainteresowaniem. Prelegenci spotkali się z ciepłym przyjęciem swoich słuchaczy, dzięki czemu mogli swobodnie przekazać im swoją wiedzę na temat przemysłu kreatywnego i nauczyć ich wielu cennych umiejętności w tym zakresie.
 
Konferencja została dofinansowana ze środków Rady Kół Naukowych, a jej koordynatorami były Anastazja Naumenko i Monika Dębowska.
 
 
 
Data opublikowania: 26.03.2014
Osoba publikująca: Agnieszka Pudełko